bukan senang

nak hidup kat dunia ni bukan senang. yet kau kena lalui macam-macam ragam manusia, ada yang toxic, ada yang baik but gaslight. kadang rasa macam tak tenteram nak hidup dengan siapa lagi (means berkawan or someone to enjoy)

sometimes wonder, diorang tak penat ke jadi toksik 24jam. asyik nak negatif je tak habis-habis. sedangkan alot of things we can achieve instead negative to other people. 

menginjak 30 tahun and i got my history with this blog. means dah about 10 years ago aku pernah menulis blog ni. aku nampak perbezaan perspektif aku dulu dan sekarang. i were too innocence dulu but aku lalui dugaan macam-macam yang orang lain tak pernah lalui (mungkin ada tak tak ramai & bukan di kalangan my circle). family, relationship, money & stuff.

i'm growing to be better, bukanlah perfect sebab aku tahu banyak kurang dari segala hal. i'm still coping with my anger issue, my mental health, breakdowns, body acceptance, too stay positive and all the longer list of issue.

tapi.....

satu perkara yang membuat kita beza dari orang lain ialah HOW WE COPE WITH THE PROBLEMS. cara nak kawal & nak selesaikan masalah, emosi, orang sekeliling, macam mana cara kita nak luahkan tanpa kita menyakiti & tak buat orang ada tanggapan buruk pada kita. 

satu bendalah kalau kata aku nak je tegur someone ni, but siapalah aku sebab orang ni lebih tua. ni aku cerita general je lah bukan nak aibkan or whatever. just sebagai example.

kita janganlah terbawa-bawa masalah dalam rumah ke tempat kita bekerja or tempat kita jumpa ramai orang. masalah ni tak kiralah apa pun yang berkaitan, pasal anak ke, suami, keluarga, sakit ke or anything. pleaseeee, jangan terbawak sampai orang lain terasa dengan kita. instead kau tak suka sekalipun dengan kerja kau or orang sekeliling. please be fake for a moment.

kadang tu bila orang macam ni dia moody or pamirkan stress. dia juga dah menunjukkan dia tu pon mudah salah sangka kepada orang sekeliling dia. sebab macam tiada kepercayaan kepada orang yang kau akan hadap. (seolah orang lain tak faham masalah kau)

faham tak apa yang aku nak jelaskan??? not in mood, period pain, penat, stress dengan anak. please be careful dengan emosi kita takut terbawa-bawa kezahirannya sampai orang sekeliling terasa toxicity of you instead kau takde niat pon.

but yet, kita tak boleh mengubah seseorang melainkan dia yang mengubah diri dia sendiri. orang macam ni kena ada orang tegur or kena ada orang TAMPAR.




Comments

Popular Posts